Hogyan vegyünk hajót külföldről? 

2023.02.22

Évről évre növekszik a külföldről behozott használt hajók száma. A hajó kiválasztása, a kiutazás és a behozatal logisztikai kérdései mellett érdemes a jogszabályokkal is tisztában lennünk. 

Mivel a magyar szabályozás az uniós átlagnál szigorúbb, érdemes körültekintően eljárni a behozatal során. Tapasztalatom szerint sokat segíthet, ha a kiszemelt hajóról még a kapcsolatfelvételi fázisban bekérünk minden rendelkezésre álló dokumentációt, a tulajdonos adatait, és lehetőség szerint még fényképeket is, különösen a hajótest számáról és motorszámáról. Így megelőzhetjük a későbbi meglepetéseket, és a képeken látható műszaki állapot viszonylagos ellenőrzése mellett még a kiutazás előtt meggyőződhetünk arról, hogy az iratokon szereplő adatok a valóságnak megfelelnek, nem történt motorcsere, adatelírás, vagy egyéb, hajólevélbe be nem jegyzett változás. 

A legfontosabb a hajó EU-s származása és az iratok - például a meglévő hajólevél, gyári tanúsítványok - megfelelősége.

Mivel a hajónak számos feltételt teljesítenie kell ahhoz, hogy magyar hajólevelet kaphasson, kérdés esetén érdemes a hajózási hatósággal, vagy lajstromozásban jártas szakemberrel egyeztetni. Az Európai Unión kívülről származó, az EU létrejötte - 1993. november 1. - előtt gyártott és lajstromozott, vagy hajólevéllel nem rendelkező, ismeretlen előéletű hajók esetében ez különösen fontos. Minután meggyőződünk róla, hogy a hajó megfelel a magyar előírásoknak, elkészülhet a szükséges kétnyelvű adásvételi szerződés. Tartalma az ügylet sajátosságai szerint változó a magyar lajstromrendelet keretei között. A hajózási hatóság külföldről közjegyzői vagy konzuli hitelesítéssel ellátott adásvételi szerződést fogad el, létezik azonban jogszerű megoldás a folyamat egyszerűsítésére és a költségek csökkentésére, ez a kettős adásvétel. Bár ez az út bevett és járható, sokan a közjegyző nyújtotta biztonság miatt maradnak a költségesebb megoldásnál.

Szerződéskötés után kulcsfontosságú a hajó külföldi lajstromból való töröltetése.

Az egyszerűen érvénytelenített hajólevél nem elegendő, szöveges törlési igazolás szükséges. A törlés egyes országokban email útján is megoldható - ilyen például Ausztria vagy Németország - míg más országokban ez körülményesebb és postai, esetleg személyes ügyintézést igénylő eljárás. Az eredeti törlő határozatot papír alapon, az OFFI Zrt előtt kell hitelesen fordíttatnunk. Ha mindez megvan, és befizettük a hatósági díjakat, a megfelelő kérelmeket néhány jól sikerült fényképpel, cég esetén céges iratokkal, be is tudjuk küldeni a hatósághoz. 

Ügyeljünk rá, hogy a választott szele előtt 10 nappal beérkezzen a kérelemcsomag. 

A lajstromozás előtt a hatóság meggyőződik a hajó állapotáról, az 5. számú jegyzék szerinti kötelező felszerelései meglétéről, és arról, hogy a hajó azonosító jelei megfelelőek. Ha speciális hajózási zónát - például valamely tengeri körzetet - is fel kívánunk tűntetni a hajólevélen, akkor az ennek megfelelő plusz felszereléseket is be kell szerezzük. A sikeres vizsga jegyzőkönyve 30 napig már hajólevélként szolgál, így a tulajdonos várakozás nélkül hajózhat.